Subject: FW: Fwd: Pöördumine lapse vanemast võõrandamise töögrupi loomise palvega
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2025 17:31:12 +0300

From: Lapsele Vanemad MTÜ <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Date: Fri, Apr 25, 2025 at 8:58 AM
Subject: Pöördumine lapse vanemast võõrandamise töögrupi loomise palvega
To: <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >, <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >

Lugupeetud minister Karmen Joller

Soovime Teile palju õnne ja edu uues ametis! Eesti ühiskonnas on arvukalt 
väljakutseid, mis vajavad sotsiaalministri tegutsemist. Käesoleva 
pöördumisega juhime tähelepanu ühele nendest, edastades Teile palve ja 
ettepaneku luua lapse vanemast võõrandamise teemaline töögrupp.

Meie pöördumise põhjuseks on sügav mure laste pärast, kes jäävad 
vanematevahelise tüli keskele. Leiame, et praegune õigusraamistik ei taga 
nendele lastele piisavat kaitset ning laste eest seisvatel institutsioonidel 
napib vajalikke teadmisi ja pädevust selliste keeruliste juhtumite 
lahendamiseks.

Möödunud aasta sügisel leidsid meedias laialdast kajastust mitmed juhtumid, 
kus vanemate vahelised konfliktid põhjustasid lastele tõsist kahju. Meedias 
domineerisid lugude emotsionaalsed aspektid, samas kui vajaliku tähelepanuta 
jäi süsteemne probleem: Eesti lastekaitse- ja kohtusüsteemil puuduvad selged 
juhised ja metoodika olukordadeks, kus laps keeldub ilma mõjuva põhjuseta 
kontaktist ühe vanemaga või väljendab tema suhtes tõrjuvat hoiakut. 
Võrdluseks: Norra ametnikel on sama probleemi lahendamiseks kasutada 
põhjalik, 75-leheküljeline juhendmaterjal, mis toetab neid asjakohaste 
otsuste tegemisel.

Vanemate lahkumineku korral võib üks vanem hakata teist vanemat lapse silmis 
süstemaatiliselt halvustama, mustama või väljendama oma negatiivset hoiakut 
teise vanema suhtes. Selle tulemusel võib laps hakata varem armastatud 
vanemat põhjendamatult tõrjuma ja kartma. Kirjeldatud juhul on tegemist 
lapse vanemast võõrandamisega, mida tuleb käsitleda kui lapsevastast 
vägivalda. Eesti ühiskonnal peab olema julgust sellele vägivallaliigile 
vastu astuda. Lapsed on eriti vastuvõtlikud vanemlikule manipulatsioonile 
ning võõrandav vanem kasutab ära lapse emotsionaalset sõltuvust ja usaldust, 
et kujundada temas negatiivseid hoiakuid teise vanema vastu. Muretekitavad 
on olukorrad, kus tõrjutud vanem on pöördunud abi saamiseks lapse eest 
seisva institutsiooni poole, kuid on kogenud, et teda koheldakse juba eos 
süüdlasena. Kui perelepitus, lastekaitse, kohus ja muud tugiteenused on läbi 
proovitud, pöörduvad vanemad lootusetusest sageli just MTÜ-de poole. Kuigi 
MTÜ-del puudub võimalus pere juhtumiga tegeleda, on nad vanemate sõnul 
sageli esimesed, kes neid mõistavad.

Muret valmistab Sotsiaalministeeriumi hoiak lapse võõrandamise küsimuses, 
mis ilmneb uuringu „Lapse peresisese väärkohtlemise väljaselgitamine“ 
lähteülesandest. Dokument kirjeldab lapse võõrandamist viisil, mis ei vasta 
kaasaegsele teaduspõhisele arusaamale, puuduvad viited teadusartiklitele 
ning ignoreeritakse rahvusvahelist praktikat. Lähteülesandes toodud 
eelhoiakud lapse vanemast võõrandamise osas on vastuolus rahvusvaheliste 
arengutega, sealhulgas Taani hiljutise seadusemuudatusega, millega lapse 
võõrandamine selgesõnaliselt keelustati. Samuti eiratakse Euroopa 
Inimõiguste Kohtu pretsedente, kus riigid on tunnistatud süüdi inimõiguste 
rikkumises, kuna nad pole suutnud lapse võõrandamist ära hoida ega lõpetada.
Eesti poliitikakujundus peab arenenud ühiskonnale omaselt olema läbipaistev, 
teadus- ja tõenduspõhine, vaba müütidest ja eelhoiakutest, kaasatud peavad 
olema kõik asjasse puutuvad huvigrupid. Iseäranis oluline on see 
lastevastase vägivalla küsimustes.

Riigikogu Sotsiaalkomisjon lükkas 19.03 tagasi MTÜ Lapsele Vanemad 
rahvaalgatuse keelustada lapse vanemast võõrandamine seadusega ka Eestis. 
Laste eest seisvate institutsioonide töö puudujääke küll tunnistatakse, ent 
puudub selge teekaart nende kõrvaldamiseks.

Eestis puuduvad hetkel ühtsed, teaduspõhised suunised olukordadeks, kus laps 
hakkab põhjendamatult ühte vanemat tõrjuma või suisa katkestab temaga 
kontakti. Kuna spetsialistidel puuduvad selged juhised, siis on praktika 
ebaühtlane ning pered satuvad sageli olukorda, kus süsteem ei suuda pakkuda 
sobivaid lahendusi. Seetõttu palume Teid, austatud sotsiaalminister, kutsuda 
kokku töögrupp, mis keskendub lapse vanemast võõrandamisele ja selle 
lastevastase vägivalla liigi ennetamisele. Töögrupi loomine on oluline samm, 
et kujundada ühine arusaam, koondada eksperte ning töötada välja konkreetsed 
sekkumis- ja ennetusmeetmed, mis põhinevad teadusuuringutel, rahvusvahelisel 
praktikal ning seavad esikohale lapse parimad huvid.

Loodame Teie koostöövalmidusele ning soovime, et töögrupi esimene kohtumine 
toimuks juba maikuus. Töögrupi loomine on praeguses olukorras vajalik ja 
põhjendatud samm, et tegeleda laste võõrandamise probleemiga Eestis 
süsteemselt.

Käesolevale algatusele on alla kirjutanud järgmised organisatsioonid:
MTÜ Lapsele Vanemad

Laste vanemast võõrandamise töörühma moodustamist, kaasates peamised 
huvigrupid, ja sellega seonduva tööprotsessi käivitamist toetavad järgmised 
organisatsioonid:
Lastekaitse Liit
MTÜ Isata Laste Heaks
Eesti Pereteraapia Ühing

-- 

Lugupidamisega,

Lapsele Vanemad MTÜ

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

-- 

Lugupidamisega,

Lapsele Vanemad MTÜ